Tematem projektu jest ogród, o którym opowiemy poprzez różne perspektywy: botaniczno-przyrodniczą jak i kulturowo-varsavianistyczną. Ogród to nie tylko element architektury czy fragment podwórka szkolnego, to także dziedzictwo kulturowe. W historii Warszawy było wiele ogrodów, które pełniły ważne społeczne funkcje. W chwili obecnej na terenie Warszawy istnieje kilka zabytkowych założeń ogrodniczych, które na co dzień nie są dostępne dla zwiedzających (Ogród przy Pałacu Prezydenckim, Ogród Wizytek).

To zainspirowało nas do programu edukacyjnego, który przypomni te ważne historycznie miejsca Warszawy, opowie o potrzebie kształtowania OGRODU w sposób przemyślany i zgodny ze sztuką projektowania a finalnie zaaranżuje fragment przyszkolnego podwórka przy wykorzystaniu zgromadzonej na warsztatach wiedzy. Na ten cel przeznaczymy grant w wysokości 1000 zł dla każdej ze szkół, w ramach którego będzie można zakupić wybrane wcześniej nasadzenia.

SPOTKANIE PIERWSZE
OGRODY BIORÓŻNORODNOŚCI
Spotkanie z przyrodnikami / botanikami, w ramach których w prosty, dostosowany do percepcji dziecka sposób pokażemy ogromne bogactwo ogrodu. Zrealizujemy to w formie inwentaryzacji, prezentując bogactwo organizmów ukrytych w drzewach / kwiatach / chwastach. Będzie to również opowieść o aktywnych biologicznie terenach i o tym, że trzeba je kształtować z pomocą drzew, które kwitną i zrzucają liście oraz kwitnących traw i kwiatów - które stają się pokarmem dla miejskich zapylaczy. Opowiemy o zależnościach między roślinami i owadami i tym co z tego wynika dla nas, ludzi.

SPOTKANIE DRUGIE
OGRODY WARSZAWY
Spotkanie varsavianistyczne, dotyczyć będzie ogrodu jako elementu kultury i historii. Opowiemy o historycznych ogrodach jak i współczesnych formach ogrodnictwa - ogródki społecznościowe, ogródki działkowe ROD-u, o Ogrodach w przedwojennych willach,
o Pomologu i Szkółce Hosera. Przeniesiemy się w czasie, poprzez opowieści, stare zdjęcia, będziemy pracować z mapą i zabawimy się w detektywów, łącząc historyczne fotografie ze współczesnymi.

SPOTKANIE TRZECIE
OGRODY PROJEKTOWANE
Celem trzeciego spotkania będzie pokazanie, że o Ogrodzie myśli się projektowo, że Ogród jest wynikiem pracy ekspertów wielu dziedzin - architektów, architektów-urbanistów, dendrologów i botaników. Pokażemy narzędzia pracy architekta krajobrazu, który często projektując Ogrody, na efekty swojej pracy musi czekać kilkanaście a może nawet kilkadziesiąt lat. Porozmawiamy o pielęgnacji i różnych funkcjach ogrodów.

SPOTKANIE CZWARTE
SPACER PO OGRODZIE
W ramach projektu zaaranżujemy wycieczkę do Ogrodu Warszawy. Będziemy chcieli zaaranżować spotkanie z przewodnikiem, który opowie o roślinach i historii ogrodu. Naszym marzeniem jest otworzyć na co dzień niedostępne miejsca - Ogród w Pałacu Prezydenckim albo Ogród Wizytek. Jeśli jednak nie będzie takiej możliwości zaaranżujemy wycieczkę dla każdej grupy do Ogrodu PAN-u. Będzie to inspiracja do prac w ogrodzie szkolnym
i podsumowanie naszych działań.

SPOTKANIE PIĄTE
PRACE OGRODOWE
Finalnie zakupimy rośliny, ziemię, ewentualnie donice i zaaranżujemy fragment szkolnej przestrzeni, według projektu. Przeznaczymy na to po 1000 zł dla każdej szkoły. Taka mikrozmiana jest ważna z punktu widzenia całego projektu. Pozwoli uwierzyć dzieciom w to, że maja wpływ na zmianę otoczenia, pozwoli również myśleć o przestrzeni jako o czymś co się projektuje i rozwija projekt w latach następnych. Kwiaty i kwitnące krzewy będą inspiracją dla kształtowania przestrzeni aktywnych poznawczo i biologicznie czynnych. Będą alternatywą dla iglaków i roślin zimozielonych, które pod pozorem łatwiejszego utrzymania, pozbawiają społeczność szkolną możliwości obserwacji cyklów przyrodniczych.

Program dostosowany do klas I-III oraz IV-V prowadzony
w wersji online


Zapisy poprzez formularz
LINK DO ZAPISU

Koordynator programowy:
Edyta Ołdak
tel. 601910303
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

Program współfinansuje m.st. Warszawa