Projekt zakłada wprowadzenie niewielkiej zmiany w otoczeniu szkolnym, która będzie wynikiem warsztatów z uczniami
i nauczycielami. Chcemy udowodnić, że dobór zieleni w szkolnym ogrodzie (zawilce i poziomki w sosnowych laskach, brzoza,
buk, czeremcha, rdest i pnące winorośla) ma duży wpływ na proces poznawczy. Łąki i kwiaty, zioła i byliny, drzewa i krzewy – nieważne, czy dzikie, spontaniczne czy uprawiane i sadzone przez człowieka – są idealnym środowiskiem do zabawy. Umożliwiają one dziecku bezpośrednie, codzienne obcowanie z naturą. Jest to szczególnie ważne dla dziecka wychowującego się w wielkim mieście, które dziką naturalną roślinność ogląda głównie w telewizji i w kinie. Wiele spośród dzieci żyjących dziś w betonowych miastach zbyt mało czasu spędza poza światem murów, w żywym, kolorowym, nieustannie zmieniającym się świecie przyrody.

Podczas warsztatów będziemy szukać nietypowych rozwiązań. Może powstanie szkolna szklarnia, plenerowa pracownia malarska albo obserwatorium gwiazd.

Każda szkoła otrzyma od nas grant w wysokości 2 tysięcy złotych  na realizację jednej mikrozmiany w otoczeniu szkolnym.

Do tej pory zrealizowaliśmy po dwa warsztaty dla 18 grup szkolnych, które zakwalifikowały się do programu.

Podczas pierwszego spotkania uczniowie mieli szansę wypowiedzieć się na temat szkolnego otoczenia, finalnie zaprojektowali rozwiązania wykorzystujące naturę: piasek, wodę i wiatr. Jeśli chcesz podobne warsztaty poprowadzić w swojej szkole, pobierz scenariusz warsztatów oraz wydrukuj materiały, które dla Ciebie przygotowaliśmy i które pomogą w realizacji programu.



SCENARIUSZ DO POBRANIA

Podczas drugiego spotkania poruszyliśmy temat naturalnych i nienaturalnych materiałów budowlanych. Za pomocą gliny, patyczków i słomy zilustrowaliśmy nasze pomysły na szkolne otoczenie. Pobierz scenariusze warsztatów jeśli chcesz przeprowadzisz je w swojej szkole.



SCENARIUSZ DO POBRANIA

CELE PROJEKTU

I. EDUKACYJNE:

1. Zwiększenie poczucia współdecydowania o przestrzeni szkolnej wśród uczących się dzieci i kadry nauczycielskiej.
2. Zwiększenie umiejętności dzieci w zakresie pracy projektowej oraz wiedzy na temat naturalnych materiałów.

II. SPOŁECZNE:

1. Wzbudzenie debaty społecznej na temat organizacji przestrzeni szkolnej.
2. Podniesienie świadomości potrzeby partycypacji społecznej w procesie usprawniania przestrzeni.

Projekt został dofinansowany ze środków Urzędu m.st. Warszawa.
Organizator: Stowarzyszenie “Z Siedzibą w Warszawie”